asyan.org
добавить свой файл
1
НАРОДНІ РУХЛИВІ ІГРИ

1-4 класи
МАРИНКА

Грають двоє дівчаток молодшого віку. Креслять невелике коло і за колом забивають дві палички, - одна навпроти другої. Дівчатка стають біля паличок і одна з них питає:

  • Де ти стоїш?

  • На ринку.

  • Що продаєш?

  • Маринку.

  • Що хочеш?

  • Сім кіл галушок, із сливами пиріжок.

Закінчивши діалог, дівчатка біжать по кола на своє місце. Хто прибіжить швидше, той питає :,Де ти стоїш?" і т.д. Грають доти, поки набридне.
ПОВІНЬ

Діти утворюють коло, присідають і вдають, що сплять. Один з учасників („ вартівник ") ходить у середині, сторожує і кричить : „Повінь! Рятуйтеся!". Тоді всі розбігаються, шукаючи собі пристановище (зависають на плоті, паркані, дереві, стають або сідають на камінь, на сходи, дробину). Примостившись, перебігають з місця на місце, а вартівник намагається їх спіймати. Кого спіймає, той стає вартівником.

Хто не знайшов придатного для себе місця, йде на допомогу вартівникові.
^ ДВОЄ - МАЛО, ТРЕТІЙ - ЛИШНЕЙ

Діти стають в коло по двоє, один за одним. Одна пара бігає : один тікає, а другий його доганяє і намагається торкнутися. Втікач стає попереду якоїсь пари і той, що опинився ззаду третім, мусить тікати.

Якщо гравець, що доганяє, торкнеться гравця, що тікає, тоді вже перший тікає, а другий починає його доганяти.
^ БЕЗДОМНА ЛИСИЦЯ

Діти утворюють коло, стаючи по двоє обличчям один до одного, подаючи руки і утворюють гнізда, які „ звиваються" на відстані 2-6 кроків одне від одного. В середині кожного гнізда між руками стає „ лисиця ".

Дитина, що починає гру, стає посередині, як „ бездомна лисиця", тричі плеще в долоні та голосно говорить : „ Лисиці - з гнізда". Лисиці швидко перемінюють свої місця, а бездомна лисиця намагається швидше захопити порожнє гніздо. Дитина, яка залишилася без місця, стає новою „ бездомною лисицею". Коли лисиці змінюють місця, то діти, що утворюють гніздо, не повинні розривати рук.
ПТАХИ

Діти називають себе назвами пташок і сідають на відкритому місці. Один хлопець підходить до них і каже : „ Дайте мені голуба". Той, хто називається голубом, встає і біжить, а перший хлопець доганяє. Якщо голуб не встигне сісти на своє місце, і його піймають, то він стає на місце того, що ловив, а той сідає.

Гра продовжується доти, доки діти не втомляться.
ОСА

Учасників непарна кількість. Діти утворюють пари. Той, хто залишився сам, „оса". Вона займає визначене місце. Пари роз* єднаються, і діти юрбою прибігають до оси й питають : „ Осо, осо, а чи ти дуже лиха?". Та відповідає : „ Як укушу, так знатимеш! Я не зла, не лиха, а кого захочу, того й зловлю".

Після цих слів вона ловить тих дітей, що біжать або стоять поодинці. В момент наближення оси гравці швидко об'єднуються в пари, при її віддаленні і зєднуються і переміщуються довільно.

Гравець, якого оса спіймає, змінює її.

СІРИЙ вовк

За загальною згодою діти вибирають „ вовка". Він, „ згорбившись", взявшись під щоку, сідає на горбику і мовчить. Діти не чіпають його, а рвуть біля нього траву і промовляють :

  • Я рву, я рву, горішечки.

  • Не боюся вовка ні трішечки.

Після цих слів діти кидають на вовка нащипану траву і тікають. Вовк їх доганяє, хоче вхопити котрогось. Кого вхопить, той стає вовком, і гра продовжується.
^ ПОПІД РУКИ

Гравці, взявшись за підняті догори руки, стають у коло обличчям до середини. Пара, на яку вкаже ведучий, відпускає руки і біжить у різні боки під підняті руки, обминаючи інших учасників. Той, хто швидше добереться до вихідного положення, переходить в центр кола, а слабший стає на місце й піднімає руки.
РЕГІТ

Всі учасники стають по двоє, а попереду один - „ регіт". Регіт каже : Горю, горю, палаю, Кого люблю - спіймаю! Раз, два, три! Остання пара - лети! Остання пара біжить, регіт ловить. Кого спіймав, з тим стає у пару, а той, хто лишився - буде регітом. Якщо регіт нікого не спіймав, ця пара, що тікала, стає попереду, а регіт лишається, аж поки когось не зловить.
БОНДАР

Діти стають в коло обличчям до середини. Один („ бондар") ходить поза колом, легко вдаряє кого-небудь („ клепку") по спині. Каже : „ Хто швидше?" - і біжить навколо, а той, кого вдарили, - у протилежному напрямку. Хто швидше займе вільне місце, той повертається до кола спиною. Гравець, що залишився без місця, - „ бондар".
ГОРЩЕЧКИ

Гравців має бути непарна кількість. Всі, крім одного, утворюють подвійне коло, один за одним, обличчям до середини кола. Гравець, у якого немає пари, стає в середину кола. Це - „купець". Діти, які утворили зовнішнє коло, називаються горщечками, а внутрішнє - хазяями. Купець звертається до когось із хазяїв і питає : продається горщечок чи ні?". Якщо продає - починається торг. Коли зійдуться в ціні, купець і хазяїн виходять за коло й біжать у протилежні боки, навколо граючих. Хто раніше прибіжить до горщечка, що продається, той стає хазяїном. Далі гра йде тим же порядком.
ШИКАЛО

Починається гра з того, що хлопці й дівчата стають у коло обличчям до середини. Руки тримають позаду. Один з них має хустинку, зав'язану у вузол. Він передає її товаришеві справа, той - іншому, і так до тих пір, поки один з гравців не „ вдарить" сусіда. „ Потерпілій " тікає по колу, щоб стати на своє місце. Гравець, що бив, наздоганяє його. Якщо наздожене, то дає хустинку, не наздожене - підкидає її іншому. За ким була хустинка, той ловить того, хто втікає і який повинен стати на місце того, хто наздоганяє.
ВОРОТА

Два гравці відходять від гурту і вибирають собі умовні назви (наприклад, „ сосна" і „ ялина" або „ річка" і „ камінь"). Повернувшись до гурту, вони беруться за руки і піднімають їх догори, утворюючи подобу воріт. Решта гравців, узявшись за руки, попарно пробігає у ворота. Останню пару воротарі затримують, опустивши руки, і запитують у одного затриманого :

- Що ти хочеш (наприклад, „ сосну" чи „ ялину")?

Той, чия умовна назва припаде до вподоби затриманому, забирає його собі, а його напарник бере другого з пари. Це, власне, один із видів жеребкування.

Розділившись таким чином на дві партії, учасники гри стають один за одним у два ланцюжки на чолі з воротарями і, обхопивши за спину тих, що стоять попереду, починають перетягуватися.

РІПКА

Діти поділені на два рівні гурти. Один гурт „ ріпка" - сідає на землю в ряді так, що ноги в колінах згинаються, а стопи обперті на землю і з'єднані. Другий гурт „ посли" - стає в ряд навпроти першого гуртка на відстані кількох кроків і починає гру. Він наближається до „ ріпки" і хором говорить : „ Стук, стук у ворота". Діти („ ріпка") запитують : „ За чим ви прийшли?" посли : „ Хазяйка хвора, ріпки захотіла ". - „ Хазяїн поїхали орати", - відповідають діти („ ріпка"). Посли відходять. Опісля знову приходять по ріпку і дістають відповідь : ,Доїхали сіяти!" на третій раз послам дозволяється рвати ріпку : „ Рви, рви, та гляди, коріння не пірви". Тоді посли підходять до дітей першого гурту, подають їм руки, опираються спинами на спини своїх пар і стараються їх підняти із землі. Діти („ ріпка") впираються і не даються підвести. Через деякий час послам вдається вирвати ріпок. Пізніше гурти міняються ролями так, що „ ріпки" стають „ послами", а „ посли" займають місце „ ріпок". Переможе гурток, який висмикав більше „ ріпок".

Відмінність цієї гри буває така : посли стають спиною до ріпки і подають руки своїй парі назад, після чого намагаються підвести свого противника із землі.
ДЗВШОЧОК

Грають утрьох. Двоє беруться за руки, а третій падає - на зчеплені руки, щоб їх розірвати. Як розірве, то ті двоє втікають, а він їх ловить. Кого спіймав, той його замінить. А він стає у парі.

^ БУРЯК (ДЛЯ ДІВЧАТОК)

Вибирають найбільшу і найсильнішу дівчину „ маткою", їй на коліна сідає друга дівчина, і так сідають всі , від найсильнішої до найслабшої, крім ведучої. Кожна міцно тримає на колінах свою подругу. Ведуча також повинна бути сильною. Вона на одній нозі прискакує на сидячих і здоровається з маткою.

  • Чого прийшла? - питає матка.

  • Буряка.

  • А де той?

  • Я поставила на полицю, а він упав у дійницю та й розбився.

  • Тягни собі.

Ведуча легко витягує першу дівчину, так як крайні найслабші. Потім ведучій допомагають ті, котрих вона забрала. В кінці всі витягують матку. Витягай -виграла ведуча, не витягай - виграла матка.
КОРОМИСЛО

Грають попарно. Гравці стають спинами один до одного і зачіплюються зігнутими в ліктях руками. Чергуючись, вони нахиляються вперед, підіймаючи догори напарника, який лежить на спині. Гра триває доти, доки обидва гравці не втомляться.
ПЕТРУШКА

Дівчата сідають на землю в рядок, одна одній на коліна. Одна із дівчаток не сідає, а підходить до першої в ряду й каже :

- просили мати петрушку.

Сказавши так, бере її за руку й хоче вирвати з рук подружки, котра, обхопивши руками, не пускає. Вирвавши і поставивши її обіч, підходить до другої, далі - до третьої і так до останньої. Якщо дівчинка, котра рве „ петрушку", слабенька, то довго пручається, поки їй вдається витягнути гравця з рук іншого.