asyan.org
добавить свой файл
1
Тема: «Г. К. Андерсен – майстер снів і казок»

Мета: познайомитися з життям і творчістю датського письменника Г.К.Андерсена; прививати інтерес до читання творів світових авторів; розвивати уміння уважно слухати, робити висновки; розвивати асоціативне мислення; виховувати доброту, повагу до людей, цілеспрямованість, почуття прекрасного.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, показ презентації
Хід уроку

І. Інформація про письменника на компютері у вигляді презентації

ІІ. Літературна вікторина «Упізнай казку»

Учитель зачитує опис казкової ситуації, учні називають відповідну казку.

  1. Герої сидять за порожніми верстатами і тчуть без пряжі, спалюють багато свічок, щоб усі думали, наче вони і вночі працюють, великими ножицями ріжуть повітря, ніби кроять тканину, шиють голками без ниток, щоб ніхто не бачив, що нитки витрачають. («Нове вбрання короля»)

  2. Принцеса відмовилася прийняти від принца в дарунок живого соловя і прекрасну троянду, бо вони були не штучні, а справжні. («Свинопас»)

  3. Принцеса, яка відчула горошину, покладену на її ліжко пів дванадцять перин і матраців. («Принцеса на горошині»)

  4. Качка, кіт, курка зневажають героя тільки за те, що він не такий, як усі інші. («Гидке каченя»)

  5. Ластівка і крихітка дівчинка допомагають одне одному в біді, рятують у важкі хвилини життя. («Дюймовочка»)

  6. Горошина проростає, зеленіє і цвіте на підвіконні у бідної вдови-робітниці, нагадуючи її хворій дочці весну, поле, зелень і надаючи їй сили перебороти хворобу. («Пятеро з одного стручка»)

ІІІ. Гра-розминка «Ми йдемо полювати на крота, який хотів одружитися на Дюймовочці».

Мета: створити добрий настрій, зняти втому.

Хід гри

Учасники стають у коло один за одним. Учитель промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі учасники повторюють за ним:

  • Ми йдемо полювати на крота! (впевнений хід по колу).

  • Не боїмося ми нічого! (заперечувальні рухи руками).

  • Ой, а це що? – це болото! Чав! Чав! Чав! (обережний хід, високо піднімаючи коліна).

  • Ой, а це що? – це море! Буль! Буль! Буль! (рухи, що імітують плавання)

  • Ой, а це що? – це поле! Туп! Туп! Туп! (гучне тупотіння).

  • Ой, а це що? – це дорога навпростець! (впевнений хід).

  • Ой, а це хто? – такий гладенький!

  • Ой, та це ж кріт!

  • Йдемо додому! Через поле! Туп! Туп! Туп!

  • Через море! Буль! Буль! Буль!

  • Через болото! Чав! Чав! Чав!

  • Прийшли додому! Які ми молодці!

  • Похвалимо себе! (погладжують себе по голові).

IV. Дидактична гра «Реалія»

(Сенс гри полягає в тому, що інформація про загадану казку повідомляється не одразу, а поступово).

  1. Це казка про солдата, який переміг відьму…

Після цього він зажив весело, ходив до театрів, їздив кататися до королівського саду…

До нього на побачення приїжджала принцеса верхи на собаці…

Народ вибрав його своїм королем. («Кресало»)

  1. Герой цієї казки має рідного брата, якого звати Смерть…

Отримує немало вигідних пропозицій від людей похилого віку…

Володіє таємницею рецепта чудового снодійного засобу…

Уміє керувати снами людини за допомогою предмета, який люди використовують для захисту від сонця, або дощу. («Оле-Лукойє»)

  1. У нього було добре серце…

Герой цієї казки був дуже великий і зовсім не схожий на тих, поміж кого жив…

Усі вважали, що його потрібно було б змінити…

Згодом усі одностайно сказали, що він найпрекрасніший. («Гидке каченя»)

  1. Це казка про людей, які були переконані в тому, що жодна людина на світі не захоче мати поганий чи смішний вигляд в очах іншої людини…

Вони обдурили і короля, і кабінет міністрів…

Вони ледь не обдурили все місто…

Вони не враховували того, що «вустами дитини промовляє істина». («Нове вбрання короля»).

V. Повідомлення дітей про улюблені казки Андерсена.

VI. Гра «Лови помилку»

  1. Йшов солдат по дорозі: раз-раз! раз-раз! Рюкзак за спиною, збоку шабля; він йшов додому з війни. По дорозі йому зустрілась старенька бабуся – така вона була не гарна: губа звисала у неї аж до самих грудей. («Вогниво»)

  2. «Ну, зараз ми це взнаємо», - подумала стара королева, але не сказала нічого і пішла в спальню. Там вона зняла з кроваті всі матраци й подушки і положила на доски квасолину: поверх неї поклала двадцять матраців, а ще зверху двадцять пуховиків. («Принцеса на горошині»)

  3. Ось один із хлопців схопив дерев’яного солдатика і зненацька швирнув його прямо і піч, напевне це все підстроїв троль. («Олов’яний солдатик»)

  4. І ось принца затвердили придворним пастухом баранів і відвели йому малесеньку комірчину. Цілий день просидів він за роботою і до вечора змайстрував чудовий горшок, який співав стару пісеньку: «Ох, мій милий, Августин, все пройшло, пройшло, пройшло!» («Свинопас»)

  5. Коли діти заснуть дідусь присідає до них на кровать. Одітий він дуже гарно: на ньому шовковий кафкан, але не можна сказати якого кольору, бо він відливає то голубим, то зеленим, то червоним, дивлячись по тому, куди повернеться дідусь. Він має дві чудові парасольки. («Оле-Лукойє»)


VII. Розгадайте кросворд (робота в парах).

1
















2




























3













4






















5




























6















  1. В якому місті народився Г. К. Андерсен?

  2. Яке місто є столицею Данії?

  3. Хто одружився на принцесі, яка спала на горошині?

  4. Хто допоміг Дюймовочці втекти від крота?

  5. Оле-Лукойє має для хороших і поганих дітей…

  6. Як звали дівчину, яка пішла розшукувати свого названого брата?

VIII. Підсумок уроку

Бесіда:

  1. В якій країні народився Г. К. Андерсен?

  2. В якому місті письменнику спорудили прижиттєвий пам’ятник й проголосили його почесним громадянином міста?

  3. Ким був батько Андерсена?

  4. Назвіть героїню казки Андерсена, яка стала символом Копенгагена й усієї Данії?

  5. Як ви зрозуміли тему нашого уроку?

  6. Чому ж Андерсена називають «майстром снів і казок»?

Метод «Мікрофон»

Казки Г.К. Андерсена навчають нас бути… (добрими, щирими, людяними, відвертими, цінувати дружбу, любити природу).

ІХ. Оцінювання.

Х. Домашнє завдання.

Прочитати з 1 по 5 оповідання казки «Снігова королева».

Скласти план до 1 оповідання.