asyan.org
добавить свой файл
1
БРОВАРСЬКЕ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНЕ ОБ’ЄДНАННЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ БРОВАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ


СУПУТНИК ПЕДАГОГА

Методичні рекомендації

керівникам гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва

щодо підготовки, організації та проведення виставок


Упорядник: методист з позашкільної

освіти Чернецька Н.В.


м.Бровари 2012 р.

Виставка дитячих малюнків як ефективний засіб

естетичного впливу на дитину

(методичні рекомендації щодо організації та проведення виставок)

Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної, на відміну від людини-виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. З-поміж інших видів мистецтва образотворче та декоративно-ужиткове є унікальним у вирішенні завдань як художнього так і особистісного розвитку, громадського і духовного становлення підростаючого покоління. Діти, закінчивши студію образотворчого чи декоративно-ужиткового мистецтва в позашкільному навчальному закладі, на все життя зберігають любов до нього і творять як кажуть «для душі», стають активними пропагандистами мистецтва і вносять елементи творчості в навчання або в роботу за фахом.

Тому роботу художньо-естетичного відділу спрямовано на розвиток художньої творчості дітей, залучення дітей та учнівської молоді до участі у різних сферах художньої діяльності, організацію мистецьких конкурсів, фестивалів, виставок, оглядів. Досягнення поставлених завдань відбувається через індивідуальні консультації для керівників, обласні методичні об’єднання, творчі майстерні, семінари-практикуми, майстер-класи.

Однією з форм презентації та поширення педагогічного досвіду і досягнень вихованців позашкільних навчальних закладів є організація і проведення виставок, під час функціонування яких педагоги та методисти обмінюються перспективним педагогічним досвідом з метою покращення роботи з естетичного виховання дітей засобами декоративно-ужиткового й образотворчого мистецтва та подальшого розвитку, вдосконалення виховної роботи у різних видах творчої діяльності. Організація виставки у закладі мобілізує і згуртовує дитячий колектив, а керівнику дає можливість пізнати краще вихованців свого гуртка. Мета організації виставок багатогранна: виставки мають пізнавальне і виховне значення як для дітей, які беруть участь у підготовці експозиції, так і тих, які лиш оглядають її. Вихованцям, які готують малюнки для виставки, підготовча робота приносить не тільки радість творення, а й задоволення бути відзначеними, знати, що твою роботу цінують, приділяють їй увагу. Велике значення має виставка дитячих робіт і для батьків, які переконуються, що заняття творчістю – один з засобів всебічного розвитку дитини.

Виставки образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва гуртківців яскраво демонструють своєрідність дитячої творчості, любов дітей до мистецтва, їх вміння бачити прекрасне в житті та передавати його в своїх творчих роботах

Справжнього митця від виконавця відрізняють творчий пошук найбільш цікавого рішення художнього образу, удосконалення первинного варіанту, бажання змінити його, зробити краще, цікавіше, внести щось своє. Тому, постійно розвиваючи інтерес гуртківців до творчих занять, керівник гуртка намагається вибрати таку форму їх проведення, при якій надається можливість самостійного творчого підходу до завдання.

Слід заохочувати сміливість у пошуках нових форм та декоративних засобів вираження художнього образу, виявлення дитячої фантазії та винахідливості. Надаючи гуртківцям більшої самостійності, керівник гуртка разом з тим повинен корегувати творчу діяльність вихованців, тактично допомагаючи їм у виконанні поставленої задачі, розвиваючи у них здібність вибирати тему, дбати про способи виготовлення виробу з того чи іншого матеріалу, художні засоби створення образу.

В умовах навчального закладу можна щорічно організовуються виставки програмних та тематичних робіт. За частотою проведення виставки можуть бути: 1) періодичні – через два, три роки; 2) щорічні; 3) сезонні.
Рекомендації щодо проведення виставок:


І. Виставку з програмних робіт гуртка найкраще влаштовувати в кінці півріччя чи року, щоб забезпечити достатню кількість виставкових робіт. Необхідно, щоб роботи, які складають експозицію, були різні за тематикою та формою виконання.
ІІ. Експозицію можна присвячувати певній темі, події або даті. Дітей про дату та тему виставки необхідно попередити заздалегідь (на початку навчального року чи семестру).
ІІІ. Варто провести декілька тематичних занять, на кожному з яких дати завдання дітям виконати роботу на певну тему.
IV. Твори, виконані на заняттях, керівник зберігає у себе. Безпосередньо перед виставкою він разом з дітьми відбирає кращі роботи та формує експозицію.
V. Керівнику необхідно чітко дотримуватися правил оформлення робіт та вимагати цього від вихованців: кожен малюнок потрібно рівно обрізати і, якщо він виконаний у світлих тонах, наклеїти на темний картон; темні малюнки варто поміщати на світле тло. Контрастний фон забезпечує краще сприйняття малюнків. До кожної роботи має додаватися етикетка: невеликий прямокутник з паперу, який містить інформацію про автора, назву роботи та

техніку виконання. Етикетки не повинні заважати сприйняттю малюнка, тому їх варто розміщувати на звороті робіт. Виставкові роботи оформлюються паспарту та поміщаються в рамки (без скла, допускається тільки пластик або оргскло). Стандартні розміри робіт – від формату А3 до формату А2.
VІ. Виставка повинна функціонувати 2-3 тижні, щоб забезпечити ознайомлення з нею якомога більшої кількості дітей.


Рекомендації керівникам гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва щодо підготовки до виставок:


  • Назва виставки, її ідея обов’язково мають відображатися у представлених роботах. Завдання будь-якої експозиції – показати здобутки, рівень, зростання майстерності вихованців гуртків. Часто керівникам гуртків складно застосувати індивідуальний підхід до дитячих робіт, відібраних на виставку, тому на виставку направляються всі роботи, зроблені протягом року.

  • Головне завдання керівника гуртка – навчити дітей творити своє, особисте, виробляючи та відточуючи власний неповторний художній стиль, «почерк», а не копіювати чиїсь роботи (це можливо лише в якості тренувальних вправ на заняттях гуртка).

  • Кожна робота повинна мати центр композиції. Ним є найбільший, найцікавіший елемент («пляма»), який виділений тонально, кольором, детальністю прописки, промальовки. Всі інші елементи повинні підводити глядача до центру композиції.

  • Не варто забувати про «закон золотого січіння».

  • На роботах, що відрізняються великими площами, повинні бути розтяжки по тону і кольору.

  • Автор повинен шукати максимально чисті кольори, таким чином боротися з «брудом» в роботах.

  • Якщо вводиться певний колір, він повинен бути підтриманий у всій картині.

  • Оформлення не повинно бути яскравішим, ніж сама робота, якщо на рамці є дрібні елементи, то на картині мають застосовуватися ще дрібніші. Необхідно уникати ефекту «рамка продає картину». Деякі роботи потрібно оформлювати паспарту. Воно має бути нейтральним, так як його основне завдання – відірвати увагу глядача від фону.

  • Основні композиційні вимоги до робіт, виконаних у техніці гончарства: кожна річ повинна добре виглядати з усіх сторін; якщо предмети різної висоти і об’єму скомпоновані у групи, повинен прослідковуватися певний рух (у композиції мають бути: центральна річ, 3 промені – короткий, середній, довгий, загальна рівновага, рух, розподілена вага).


Обласні та Всеукраїнські конкурси:

  • умови участі

  • напрямки, номінації

  • вимоги до робіт

Арт-факторія





  1. Технічний дизайн (авторська оригінальна розробка зовнішньої форми транспортного засобу- автомобіль, фототехніка, водні та повітряні засоби у вигляді макету або ескізу);

  2. Графічний дизайн (логотип, шрифтова композиція, емблема);

  3. Дизайн меблів (ескізний проект або практично виконані об’єкти з кольоровим рішенням);

  4. Дизайн інтер’єру (ескіз оформлення приміщення – шкільного, житлового, громадського);

  5. Дизайн верхнього одягу (ескізи з кольоровим вирішенням, можливе представлення готових виробів);

  6. Дизайн дитячої іграшки (ескізи або виготовлені іграшки, розвиваючі та пізнавальні ігри).







  • До участі залучаються учні, вихованці віком від 9 до 18 років;

  • Творчі роботи подаються до 01 грудня поточного року;

  • Критерії оцінювання:

  • художній рівень та індивідуальність виконання;

  • сучасна спрямованість;

  • композиційна досконалість;

  • багатство індивідуальних творчих прийомів;

  • якість оформлення.




Український сувенір


  1. Зразки традиційних іграшок (ляльки, фігурки людей, тварин, птахів (так звані образотворчі іграшки), дзиги, кулі, коні-качалки, калатала, тарахкала, деркачі, брязкальця, фуркала, вітрячки (так звані технічні, техніко-механічні іграшки), меблі, посуд;

  2. Копії стародавніх іграшок, збережених у родинах протягом декількох поколінь;

  3. Предмети вжитку, що можуть бути зразками традиційної української сувенірної продукції;



Сучасні дизайнерські вироби, що відповідають поняттю «сувенір» і виготовлені з використанням народних традицій та символіки декоративно-прикладного мистецтва, елементів різьблення, вишивки, декоративного розпису, плетення, ткацтва тощо;

  1. Сучасні саморобні іграшки, сувеніри, предмети вжитку, виготовлені спільно з батьками та родичами за давніми родинними традиціями (з приміткою «Скарбничка родинної творчості»).




  • На виставку-конкурс подаються вироби, виготовлені з глини, дерева, лози, соломи, трави, тканини, паперу, солоного тіста, сиру тощо;

  • Творчі роботи подаються у грудні місяці поточного року.



Новорічна композиція





  1. Стилізована ялинка;

  2. Новорічний букет;

  3. Новорічна композиція;

  4. Новорічний вінок;

  5. Сюжетна композиція;

  6. Новорічна картина чи колаж;

  7. Новорічна форм-робота.



  • До участі у виставці запрошуються учні та дитячі колективи;

  • Творчі роботи подаються до 15 грудня поточного року;

  • Роботи виконуються в довільній формі;

  • Виставкові роботи оцінюються за такими критеріями:

  • загальне враження від роботи;

  • техніка виконання;

  • ідея роботи;

  • новизна, оригінальність;

  • відповідність номінаціям.



Обєднаймося ж , брати мої





  1. Декоративно-ужиткове мистецтво;

  2. Образотворче мистецтво.







  • До участі у конкурсі запрошуються учні 5-11 класів;

  • Термін подання виставкових матеріалів та заявки на участь подаються не пізніше 10 січня поточного року;

  • Роботи оцінюються за такими критеріями:

  • рівень володіння технікою виконання, матеріалом;

  • творчий підхід (забороняється копіювання та запозичення тем тощо);

  • повнота розкриття теми, цілісність художнього враження;

  • оригінальність твору.

  • Вимоги до оформлення робіт:

  • формат (розмір) малюнків – А-2, А-3;

  • роботи оформляються рамкою або паспарту (без скла);




Скарби рідного краю





  1. Художнє різьблення по дереву;

  2. Писанкарство;

  3. Гончарство та художня кераміка;

  4. Соломоплетіння та аплікація соломкою;

  5. Художнє ткацтво, килимарство;

  6. Витинання;

  7. Художня вишивка;

  8. Декоративний розпис;

  9. Бісероплетіння;

10.В’язання.




  • У виставці-конкурсі беруть участь вихованці двох вікових категорій:

  • 10-14 років;

  • 15-17 років.

  • Творчі роботи подаються у грудні місяці поточного року.




  • Космічні фантазії


    Конкурс проводиться по трьом напрямкам.

    1. Космічне мистецтво.

    Учасники представляють творчі роботи, в яких в літературній або художній формі відображаються реальні космічні явища чи події, фантастичні сюжети чи образи, уявлення автора про космічні процеси у всесвіті, розвиток Землі, інопланетних систем та позаземних цивілізацій. В цьому напрямку розглядаються роботи в галузі літератури, журналістики, образотворчого та прикладного мистецтва у вигляді:

    1. Літературного твору, вірша, теле-радіорепортажу, сценарію космічної гри, свята, шкільного вечора.

    2. Малюнка, графіка, естампу, коллажа, комікса, фотографії.

    3. Виробів з дерева, металу, пластмаси, вишивки, аплікації, м’якої іграшки.

    1. Космічна історія.

    Розглядаються творчі роботи, в яких досліджуються історія пізнання людиною Космосу, виникнення наукової думки і учення про Всесвіт, аналізуються найдавніші міфологічні уявлення людей та сучасні космологічні теорії, пропонуються авторські гіпотези виникнення космічних утворень та перспективи розвитку земної цивілізації.

    1. Космічна філософія.

    Розглядаються творчі роботи, в яких досліджується розвиток філософської думки людини в процесі пізнання нею Всесвіту та свого місця в ньому, аналізуються міфологічні уявлення та філософські теорії різних часів та народів, пропонуються авторські ідеї, які зможуть пролити світло на складні проблеми розвитку духовного світогляду людини.
    Учасниками конкурсу можуть бути учні, вихованці, окремі автори та авторські колективи. Вік учасників до 17 років.

В напрямку «Космічне мистецтво» в секції літератури і журналістики подаються роботи обсягом до 4 друкованих сторінок. В секції образотворче мистецтво художні роботи можуть бути виконані у будь-якому стилі на аркуші форматом 40/60см (без жорсткої основи) .