asyan.org
добавить свой файл
1


ФРАНЦИСКАНСЬКИЙ ОРДЕН СВІТСЬКИХ

Формаційні матеріали для постулату



Історія та структура Францисканського Ордену Світських

.


ТЕМА № 2

Тема №2

Історія та структура Францисканського Ордену Світських.

А.

Францисканський Орден Світських існує в Церкві вже більше 750 років. Особи, які прагнуть вступити в Орден, повинні намагатися більше дізнатися про його історію, обставини виникнення, його працю для Церкви, про відомих представників і святих, які вийшли з його рядів, а також сучасну структуру, організацію та завдання ФОС. Цій меті має послужити сьогоднішня тема.

Б.

1. Обставини, за яких виник ФОС.

Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХНІ століття, а саме у 1221 році. Засновником його е св. Франциск з Ассизі. Спочатку цей святий заснував перший чоловічий орден, а потім разом зі св. Кларою, другий жіночий орден. Тому засноване ним наступне товариство світських людей, які живуть у світі та виконують свої професійні та суспільні обов'язки, але які прагнуть до християнської досконалості, був названий Третім Францисканським Орденом.

а) Релігійна ревність, яка виникла завдяки діяльності св. Франциска.

Головною причиною для створення Третього Ордену, була велика релігійна ревність, яку пробудили приклад життя, проповіді св. Франциска та його особа. Виникнення Ордену світських францисканців відповідало прагненням тих світських людей, які бажали проводити глибше духовне життя та апостольську справу, але не могли вступити до першого чи другого Ордену через обов'язки чи то професійні, чи то сімейні.

У 1221 році Франциск проголошував проповідь у місцевості Ціннара, в Умбрії, після чого багато чоловіків та жінок різного соціального становища, які прагнули жити за Євангелієм згідно прикладу Франциска, звернулись до нього з проханням порадити, що вони повинні робити, щоб наблизитись до Бога. Франциск відповів їм, що необхідно повернутися до щоденних обов’язків, а він невдовзі покаже їм дорогу дій. Саме цим часам датується прийняття до Третього Ордену перших його членів, - подружжя: Лукезія та його дружини Бонадонни з містечка Погібонсі біля Флоренції, їх прийняв ш св. Франциск

б) Підтримання з боку Церкви.

В організації Ш Ордену і надання йому правових норм, тобто Регули, св. Францискові допоміг, кардинал Уголіно, пізніше - Папа Григорій IX. Він допоміг св. Францискові опрацювати Регулу для новоствореного Третього Ордену, яка у 1221 році була затверджена Святим Престолом.

Ця Регула під назвою "Меморіал братів і сестер від покаяння'', існувала до 1289 року, в якому Папа Микола IV, францисканець, порадив відновити Регулу, яку в тому ж році й затвердив. Ця Регула існувала у III Ордені шість століть до Папи Лева Х'П, який порадив реформувати Регулу відповідно до нових потреб Церкви. Нову редакцію Регули було затверджено у 1883 році. Вона існувала до 1978 року, до часу, коли після Другого Ватиканського Собору праводавство церковних інстанцій мусило пристосувати її до соборних затверджень.

Заснований таким чином Францисканський Орден Світських швидко поширювався. Спочатку в усій Італії, а пізніше і в інших країнах, куди прибували духовні сини з Першого Ордену св. Франциска.

Про новоповсталу справу Франциска, яка тривала століття, напише пізніше, у 1921 році, Папа Бенедикт XV: "Франциск з допомогою Божої благодаті першим розпочав втілення думки про те, щоб стиль життя в Ордені зробити загальним, що до цих пір не вдалося зробити жодному праводавцю".

2. Завдання і мета ФОС.

Члени ФОС, як і особи, котрі вибирають життя в регулярному ордені, мають дві головні мети: прагнення до святості та апостольство у Церкві.

а) Прагнення до святості

Визнати Ісуса Христа єдиним Господом свого життя, довірити Йому керівництво над ним, та наслідуючи Ісуса йти до Бога, нашого Отця. Святий Дух має бути найпершим, кого ми повинні слухати, бо Він вливає в нас любов до Отця і Ісуса, освячує нас Своєю благодаттю. Прийняти науку Ісуса Христа означає: зберігати Божі заповіді, жити євангелічними порадами, сумлінно виконувати обов'язки свого стану та праці, зустрічатися з Богом та таїнствах, керуватися в сімейному та суспільному житті законом любові. Хто зможе провадити так своє життя, тому з повним переконанням вдасться реалізувати це перше завдання, що виникає з факту приналежності до ФОС, та бути ближче Бога. Прекрасно це прагнення до святості висловлює молитва св. Франциска: "О, Всевишній Боже наш, наш Творець преславний! Проясни темряву серця мого, Царю! Дай правдиву віру, дай міцну надію, дай любов безмежну, світло й зрозуміння, щоб Твою святу волю виконав я. Боже! Щоб Твою, безпомилкову, виконав я волю!"
б) Апостольство.

Воно може мати різні форми в залежності від отриманих талантів, можливостей, потреб та вказівок Церкви. Для кожного є доступною форма апостольства через молитву за апостольські справи Церкви, жертвування власних страждань за Церкву, свідоцтво доброго християнського життя. Можуть бути використані також інші форми в залежності від особистих можливостей. Наприклад: допомога бідним сім'ям, євангелізація (тобто дії у справі навернення до Бога невіруючих людей), турбота про красу Божого дому та навколо нього та інші.

3. Заслуги ФОС перед Церквою.

Тими заслугами передусім є: піднесення рівня релігійного життя в суспільстві, духовне відновлення Церкви, багаточисленні плоди святості, служба заради кращої долі суспільства, захист Святого Престолу перед критикою та ворожим нападінням. Тому протягом усього свого існування ФОС завжди радів підтримці та довірі Святого Престолу. Історик Ордену так пише про це: "Жоден з орденів, навіть регулярних, протягом своєї історії не отримав від Святого Престолу стільки слів довіри, похвал, подяки, як Третій Орден св. Франциска у своїй більш ніж 750-річній діяльності. Таку високу оцінку найвищих осіб Церкви Орден отримав тому, що завжди здійснював надії, які на нього покладали та реалізовував ідеали св. Франциска".

Ось деякі з тих висловів Пап останнього століття, від Лева ХІІІ до Йоана Павла П:

Лев ХІП: "Скоро та інституція (ІІІ Орден)розквітне - відразу будуть в розквіті віра, набожність та християнський дух".

Бенедикт XV: "Ми переконані, що дух Третього Ордену, охоплений мудрістю Святої Євангелії, вплине на поліпшення особистих і суспільних звичаїв... і було б нашим побажанням, щоб не було міста, приходи або навіть поселення, де не було б більшої кількості членів Третього Ордену",

ІІій XII: "Святий Франциск осягнув свою мету, тому що Третій Орден виконав велике завдання, як в житті Ордена, так і в суспільному житті. Третій Орден, як вірний підрозділ в мирному воїнстві світських, як ніколи раніше, виставляє свої ряди для захисту та поширення Христового Царства на землі".

Йоан XXIII: "У Третьому Ордені є святий фундамент. Він € тією силою, за допомогою якої здійснюються великі духовні досягнення в житті. Достатньо уважно придивитись до того війська людей, котрі у світському становищі так добре переживають та відчувають атмосферу вівтаря та Євангелії, а також ясно та детально розуміють, що значить жити християнським життям ".

Павло VI: "Ми прагнемо у відношенні до вас виразити Му радість, яка, переповнює наше серце від думки про ваші добре організовані ряди, які переповнені духом миру та розсіяні по цілою світі. З повним переконанням можна стверджувати, що терціарії утворили перші авангардні ряди Католицького Апостольства, які виникли на ґрунті автентичної святості, глибокої любові до Бога та ближнього, великої ревності про спасіння душ, яку вони черпають з роздумів над Христовими Стражданнями, а святість цього ґрунту приготував своїм життям святий Франциск - Бідняк з Ассизі".

Йоан Павло П біля гробу св. Франциска молився так: „Святий Франциску, допоможи нам вирішити всі проблеми ключем Євангелії, щоб сам Христос міг бути для людини наших часів Дорогою, Правдою та Життям. Сьогоднішні часи очікують Христа з великою тугою". А приймаючи Головну Раду ФОС на генеральній аудієнції, сказав: „Хвала Богові, що в Церкві є францисканці". В іншій промові, скерованій до світських францисканців, сказав: „Церква потребує вашої діяльності, завдяки якій світ зможе відкривати першість духовних цінностей ".

а) Піднесення рівня релігійного життя.

Проявом цього є ряд нових згромаджень, які виникли у Церкві, згідно Регули III Ордену св. Франциска та народження з рядів Третього Ордену багатьох святах, блаженних, та кандидатів до беатифікації.

аа) Нові згромадження, які опираються на Регулу Третього Ордену св. Франциска.

З часом у Третьому Ордені виникла тенденція життя в спільноті за взірцем інших регулярних орденів, опираючись на Регулу 11? Ордену. Так виник Третій Регулярний Орден, який має свого старшого. Подібно виникли затворницькі Ордени та інші згромадження,

аб) Численні плоди святості

Виразом піднесення релігійного життя є також прекрасні плоди святості: святі і блаженні, а також вірні слуги Божі. Церква канонізувала 112 осіб, які походять з рядів Третього Францисканського Ордену, а 60 осіб померли в стані святості та триває процес їх беатифікації. Серед проголошених святими є люди різних становищ: Папи: св. Пій X; королі: св. Людовік, король Франції, княгиня св. Єлизавета Угорська, св. Єлизавета Португальська, священики: св. Йоан Віней; та інші: св. Рох, св. Маргаріта з Кортони,

б) Суспільна служба.

Завдяки заснуванню лікарень вони надавали допомогу хворим людям, про яких влада не турбувалась. Завдяки заснуванню суспільних кас та безпроцентних банків вони допомагали ліквідувати заборгованість убогих людей.

За теперішніх часів ФОС не має вже тих сфер діяльності, але і надалі є численною та міцною групою, на яку Церква розраховує як на людей відданих їй, які допомагають та захищають принципи віри та християнську мораль.

4. Відомі представники ФОС,

ФОС може гордитися відомими особами, які своїм авторитетом впливали на дії суспільств, або які служили своєю діяльністю для загального добра.

а) У Вселенській Церкві

До них зараховуються: Папи - Лев ХШ, св. Пій X, Пій XII, Йоан XXIII; великі королі - св. Фердинанд, король Кастилії, св. Єлизавета Португальська; великі мореходи - Христофор Колумб, Васко де Гама, відомі художники, поети, письменники, політичні діячі - Джотто, Дайте Алігері, Петрарка, Сервантес, Томас Мор та інші.

5 Реорганізація ФОС після Другого Ватиканського Собору.

У зв'язку з затвердженнями Другого Ватиканського Собору, який закликав всі церковні інституції до пристосування своїх праводавчих документів та своєї діяльності до нових вимог часу, ФОС модифікував

Регулу та відновив актуальність свого завдання та своєї праці

а) Нова Регула.

Генеральні та провінціальні асистенти, співпрацюючи з іншими обраними особами, опрацювали відновлену Регулу для ФОС. Ця Регула була затверджена 24. 06 1978 року Папою Павлом VI і з того часу е зобов'язуючим правовим документом, відповідно якому світські францисканці повинні формувати свою духовність та здійснювати допомогу Церкві. Поруч з Євангелією ми повинні часто читати Регулу, роздумувати над нею та намагатися впроваджувати її в життя,

б) Нова Конституція.

Наступним правовим документом для ФОС є нова Конституція Вона була затверджена на капітулі Францисканського Ордену Світських, яка відбулася 5-15 червня 1988 року в Римі.

в) Новий Ритуал,

Новий Ритуал, опрацьований покликаними для цього . колективами, був затверджений Святим Престолом. Він вміщує літургійні пропозиції відносно набожеств та урочистостей, які відзначають у Францисканському Ордені Світських.

Праводавчими документами можуть бути також Статути, які пристосовують апостольську працю до специфічних вимог даного краю.

г) Керівництво Францисканського Ордену Світських,

У новій Регулі є важлива річ, котра чинить ФОС самостійним Орденом у Церкві. Має він своє окреме керівництво. Міжнародною спільнотою керує та оживлює Старший, разом з Міжнародною Радою ФОС, та має свій центр у Римі. Національною спільнотою керує та оживлює національний Старший, разом з Національною Радою ФОС. Старші та Рада вибираються на Капітулі.

д) Духовна опіка з боку Першого Ордену,

Душ пастирську опіку над ФОС здійснюють генеральні асистенти, які походять з кожної галузі Першого Ордену й також з Третього Регулярного Ордену.

є) Локальна спільнота.

Основною клітиною світських францисканців є місцева спільнота (локальна), яка заснована правовими документами при церкві монастиря або приходе. До дійсного заснування місцевої спільноти вимагається письмова згода Єпископа Ординарія та документ, який установлює це, підписаний Настоятелем з Першого Францисканського Ордену або іншого уповноваженого для цього священика.

єа) Керівництва спільноти.

На чолі спільноти повинна стати Рада спільноти, яка на перший строк назначається тим, хто заснував цю спільноту, а на подальші строки - вибирається тими, хто вже склав обітниці у місцевій спільноті, на період трьох років. До Ради входять: старший, його заступник, секретар, відповідальний за формацію, скарбник. У разі потреби можна обрати інших членів Ради на додаткові посади.

Керівництво повинно збиратися раз в місяць, для планування, обговорення формації та апостольської праці спільноти.

(єб) Локальний асистент.

Кожна місцева спільнота згідно вимог Генеральної Конституції ФОС повинна мати духовного асистента, котрий у співпраці з Радою служить цій спільноті, дбаючи про відповідний рівень духовного життя як окремих членів так і цілої спільноти.

єв) Зобов'язуюча формація.

До локальної спільноти належать особи, які були прийняті старшим місцевої спільноти

єва) Постулат.

У постулаті, який триває близько 3 місяців, кандидат знайомиться з життям св. Франциска, історією та структурою Францисканського Ордену Світських, його метою та завданнями, праводавчими документами та літургією. Після закінченого постулату наступає прийняття до новіціату.

євб) Новіціат.

У новіціаті, котрий триває 12 місяців, на формаційних зустрічах, новіціанти знайомляться з Регулою Францисканського Ордену Світських та основними принципами францисканської духовності.

євв) Обіти.

Після року випробування, який закінчує новіціат, кандидати допускаються до складення обітниць - до урочистого зобов'язання жити згідно Євангелії та прагнення до християнської святості відповідно прикладу, котрий святий Франциск дав Церкві.

євг) Постійна формація.

Подальша формація, яка називається постійною, відбувається на щомісячних набоженствах та зустрічах спільноти. Усі, котрі були допущені до складення обітниць, та прийняті у місцеву спільноту, повинні обов'язково брати участь у тих зустрічах. Це дуже важливий обов'язок, про який належить пам'ятати. Ті, котрі склали обітниці, повинні молитися у спільноті та брати участь у конференціях, на яких обговорюються основні принципи християнської духовності та форми апостольства. Хто з неповажної причини або з легковажності не бере участі у щомісячних зустрічах, той не тільки втрачає можливість духовного збагачення, але також не має розуміння істоти свого покликання та втрачає нагоду його досконалішого розкриття.

В.

Здобуті сьогодні знання про історію та структуру Францисканського Ордену Світських повинні зміцнити нас у прийнятій постанові вступити до Францисканського Ордену Світських, котрий пройшов перевірку та має таку чудову історію, підтримуючи Церкву та надаючи численні та чудові плоди святості. Все це повинно нас наповнити шляхетною думкою, що ми також можемо до нього належати,

В цьому нас повинна зміцнити й особиста духовна користь, яка виникає з факту цієї причетності.

Завдяки належності до Францисканського Ордену Світських ми входимо в духовний зв'язок з І та II Францисканськими Орденами, беремо участь у їх привілеях та благодатях, у їх заслугах та молитвах цілої великої францисканської родини, також і після смерті. У храмах, при якому діє спільнота, за бажанням її членів, в одну неділю місяця відправляється Свята Меса про Боже благословіння для членів, котрі живуть, а в інший встановлений день місяця - за померлих. Радісно бачити, що за мене Свята Церква, мої співбрати моляться при житті та будуть молитися після смерті.

Нехай все це нас укріплює в міцній постанові належати до цієї спільноти всім серцем, будучи в ній цінною частинкою та жертовно допомагаючи Церкві.