asyan.org
добавить свой файл
1

Володимирівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Петрівської районної ради

Кіровоградської області


Позакласний захід

«Митців надихнула Біблія»


проведено в 7-11 класах

учителі Іщенко

Ірина Володимирівна,

Дудник

Неля Вікторівна


Учитель. Перше знайомство з Книгою Книг — це лише прелюдія до пізнання Біблії. З цієї скарбниці люди черпають мудрість протягом усього життя, Той, хто прагне осмислити Книгу мудрості, має вчитися розуміти не лише мову першоджерела, а й мову живопису та скульптури, музики й архітектури.

(Учням пропонується розглянути репродукцію фрески Мікеяанджело «Створення Адама»),

1-й_ учень. У 1508 році папа Юлій ІТ замовив Мікеланджело розпис стелі Сікстинської капели — придворної церкви Затикану, де до цього часу обирають Папу Римського. Чотири роки, майже не злізаючи з риштування, один, без помічників, розписував митець стелю каплиці загальною площею 60 кв, м, «Створення Адама» — найкраща з центральних фресок.

Могутній, але ще позбавлений життєвих сил, Адам напІвлежить біля підніжжя гори. Праворуч по діагоналі зображено Саваофа, який летить до Адама. Його поривчастий рух протистоїть непорушності першої людини, Ось-ось рука Саваофа торкнеться його. І це увіллє в Адама животворні сили, енергію, волю. В образі створеної Богом людини Мікеланджело передав своє захоплення красою досконалого людського тіла.

^ Бесіда за картиною.

• Чи точно ілюструє Мікеланджело біблійний сюжет про створення першої людини?

• У чому художник відступає від тексту Біблії?

• Яким зображено Адама?

• Чому, на вашу думку, з-за плеча Саваофа визирають ангели?

• Що, по-вашому, станеться в наступну мить?

Під час читання та обговорення легенди про Каїна і Авеля доцільно використати такі запитання:

— Чим були несхожими сини Адама і Єви?

— Хто з них був носієм добра, а хто — зла?

— Чому брат убив брата?

— Що ж перемогло: добро чи зло?

— Чому Бог покарав Каїна?

Під час аналізу можна використати репродукцію фрески Феофана Грека «Авель».

2-й учень. Феофан Грек — виходець із Візантії. У 70-ті роки XIV століття він переїжджає з м. Константинополя до Росії, де разом з Андрієм Рубльовим розписує церкви у Москві, Новгороді, Каффі (сучасна Феодосія). Фреску «Авель» Феофан Грек написав на стіні церкви Спаса Преображення у м. Новгороді в 1378 році.

Переконаний, що «світ у злі лежить», художник створив образ Авеля — невинного брата, якому земля здається пеклом, тому що на ній панують жорстокість і насилля. Трагічна приреченість Авеля — основна тема картини.

Феофан Грек на одній зі своїх фресок також зображає Ноя.

^ Бесіда за картиною.

• Яким зображує Ноя художник?

• Який вираз його обличчя? По-вашому, в який момент він зображений?

• Чому над головою в Ноя німб?

• Чи висловив своє ставлення до героя художник?

Улюблений герой Біблії для багатьох людей - Мойсей.

Видатний український поет XIX ст. Іван Франко створив поему про героя і назвав її «Мойсей». У цьому творі поет так пише про Мойсея: «Все, що мав у житті, він віддав Для одної ідеї, І горів, ІІяснів, і страждав, І трудився для неї».

• Що ж це за ідея, заради якої жив Мойсей?

• Чи досяг він мети?

• Чи оцінили ізраїльтяни його подвиг?

«Мойсей» — одна з найдовершеніших скульптур Мікеланджело.

Мікеланджело зобразив пророка Мойсея в останній період його

життя. На хвилину присів спочити Мойсей, але все його тіло — в напрузі. Він щойно дізнався про те, що ізраїльтяни зрадили Його і служать іншим богам. Рвучко повернута голова Мойсея, велична і горда. Ліва рука нервово перебирає бороду. Відведена назад нога свідчить про готовність до рішучих дій. Така людина не відступить і доведе справу до кінця.

Вивчаючи старозавітні легенди про Давида, можна запропонувати учням розглянути скульптурні зображення Давида різних авторів. Найпростіша з них належить Мікеланджело.

У 26 років художник береться за неймовірно важку роботу. У Флоренції була мармурова брила понад 5м заввишки. Один скульптор почав висікати з неї статую, але зіпсував мармур і покинув його. Кращі майстри, навіть Леонардо да Вінчі, відмовилися зробити скульптуру з цього зіпсованого мармуру. Мікеланджело погодився. Це був Давид — юнак, який переміг в єдиноборстві велетня ГолІафа.

Скульптор показав свого героя в момент, коли він приготувався до бою: брови його зведені, ніздрі роздуті, широко розкритими очима він дивиться на велетня, стискуючи в руці пращу.

Флоренція переживала важкі часи, і, думаючи про злидні та мужність своєї батьківщини, Мікеланджело створював статую юнака-борця, який сміливо вступає в бій із ворогами, захищаючи свій народ. У 1504 році статую поставили на площі Флоренції, під відкритим небом, щоб її бачили всі.

Скульптурне зображення Давида іншого італійського митця, Верроккьо. було виконано у 1447 році. Скульптор розповідає нам про хитрість Давида. Це худенький хлопчик із нерозвиненими м'язами, дуже хитрим і самовпевненим обличчям. Біля ніг його — голова переможеного ним ГолІафа, в руках Давида - — меч.

Використані під час вивчення старозавітні тексти репродукцій картин та скульптурних зображень дають ключ до глибокого осмислення змісту першоджерел Біблії, їхнього естетичного, загальнолюдського та конкретно-історичного значення, збільшуючи можливості для інтелектуального, емоційного та духовного збагачення.