asyan.org
добавить свой файл
1

Самсара – круговорот народжень і смертей


3.2. Cамсара32 – круговорот народжень

і смертей


«Перебуваючи під владою ілюзії, жива істота з’являється у безлічі форм, які надає їй зовнішня енергія Бога. Насолоджуючись гунами матеріальної природи, жива істота, ув’язнена в темниці тіла, перебуває в омані і мислить категоріями «я» і «моє»

[Шрімад-Бгаґаватам 2.9.2]




У матеріальному світі жива істота наділена волею вибору, і за її вибором матеріальна енергія надає їй різноманітні матеріальні тіла. У всесвіті існує 900 000 різновидів тіл, пристосованих до перебування у воді, 2 000 000 видів рослин, 1 100 000 форм комах і плазунів, 1 000 000 видів птахів, 3 000 000 видів тварин й 400 000 людських форм. Усього на різних планетах всесвіту налічується 8 400 000 різних форм життя, і жива істота беззупинно переселяється з одного тіла в інше залежно від того, яких насолод шукає. Навіть протягом одного життя обумовлена душа міняє тіло дитини на тіло дитини, тіло дитини на тіло юнака, а юнацьке тіло на тіло старця, щоб потім переселитися в нове тіло, створене його вчинками в цьому житті. Жива істота сама створює своє тіло власними бажаннями, а зовнішня енергія Господа лише надає їй те тіло, у якому вона може насолоджуватися, щоб максимально задовольнити свої бажання. Тигр хотів насолоджуватися кров'ю інших тварин, тому матеріальна енергія дала йому тіло тигра, володіючи яким він може здійснити своє бажання. Подібно цьому, жива істота, що бажає одержати тіло напівбога на вищих планетах, теж може знайти його. Однак, якщо жива істота досить розумна, то вона буде прагнути одержати духовне тіло, щоб насолоджуватися товариством Бога. Таким чином, жива істота сама розпоряджається наданою їй обмеженою волею, а Господь нагороджує її саме тим тілом, що вона прагне одержати.

Різні форми тіл, якими живі істоти володіють у матеріальному світі, зобов'язані своїм неправильним уявленням про «я» й «моє». Одні вважають світ «своїм», а інші думають: «Я є всім». Матеріалістичний світогляд обумовлених душ, що проявляється у вигляді політики, соціології, філантропії, альтруїзму й т.д., цілком заснований на цих помилкових поняттях «я» й «моє», породжених настирливим бажанням насолоджуватися матеріальним життям. Різні форми ототожнення себе з тілом і місцем, у якому це тіло з'явилося на світ, як, наприклад, соціалізм, націоналізм, є результатом забуття живою істотою своєї істинної природи.

Різноманітні форми живих істот – це різні одіяння, що пропонує їм ілюзорна зовнішня енергія в залежності від того, якими якостями (гунами) матеріальної природи живі істоти бажають насолоджуватися.


«О Нарада, кращий із трансценденталістів, тіло не може сформуватися доти, поки всі ці створені частини: стихії, чуття, розум і гуни природи – не з'єднаються разом»

[Шрімад-Бгаґаватам 2.5.32]


Існують чотири форми середовища для народження

матеріальних тіл в залежності від виду життя:


Середовище

Види матеріального життя



дерева, рослини




мухи, мікроби, клопи





птахи





тварини, люди




Різні по будові тіла живих істот подібні до автомобілів різних марок, які збирають із різноманітних деталей. Коли автомобіль готовий, водій сідає в нього і їде, куди побажає. Жива істота як би перебуває в машині тіла, рухами якої управляє матеріальна природа, подібно тому як рухом поїзда управляє машиніст. Однак жива істота не є тілом, вона відмінна від машини тіла. На жаль, недалекі матеріалісти нездатні зрозуміти, яким чином з'єднуються частини тіла – чуття, розум та якості матеріальних гун. Кожна жива істота являє собою духовну іскру, невід'ємну частку Верховної Істоти. Індивідуальним живим істотам надається деяка воля, що дозволяє їм діяти по своїй волі й домагатися панування над матеріальною природою. Весь матеріальний світ створений з волі Господа тільки для того, щоб дати можливість спантеличеним живим істотам, залишаючись під невсипущим Його контролем, панувати над матеріальними об'єктами, як вони того бажають. Живі істоти, як маленькі діти, грають у матеріальному світі під доглядом служниці Бога – природи. Вони приймають служницю (майу) за уособлення вищої влади. Всі частини тіла – органи чуттів та інші – є породженням махат-таттви. Коли з волі Бога вони з'єднуються разом, виникає матеріальне тіло, і жива істота одержує можливість користуватися ним у своїй подальшій діяльності.

Формування тіла і прояв рис характеру

в залежності від вікового періоду розвитку людини


Період розвитку

живої істоти

Формування організму і прояв рис характеру

перша ніч

сперматозоїд зливається з яйцеклітиною


через 5-ть ночей

ділення клітини й утворення пухирця

через 10-ть днів

зародок приймає форму сливи і поступово перетворюється в грудочку плоті

на протязі 1-го місяця

у зародка формується голова

до кінця 2-го місяця

формуються руки, ноги й інші частини тіла

до кінця 3-го місяця

з'являються нігті, пальці на руках і ногах, волосяний покрив, кості й шкіра, а також статеві органи й інші отвори в тілі: очі, ніздрі, вуха, рот та анус

через 4-ри місяці

формуються сім основних компонентів тіла: лімфа, кров, плоть, жир, кістки, кістковий мозок й сім’я

до кінця 5-го місяця

починає відчувати голод і спрагу

через 6-ть місяців

формується тіло дитини; хлопчик переміщається в праву сторону живота матері, дівчинка – у ліву

до кінця 7-го місяця

зародок повністю володіє свідомістю

до кінця 9-го місяця

поява дитини на світ

момент народження

у великих муках, вниз головою, бездиханний, від сильного болю втрачає пам’ять

перші хвилини з моменту народження

забруднений випорожненнями і кров’ю, втрачає вище знання і голосно плаче

дитинство(до 5-ти років)

отримує те, чого сам не бажає

отроцтво (5-15-ть років)

роздирають безмежні бажання, які приводять до відчаю й гніву; її заставляють робити те, чого вона сама не хоче




юність ( з 15-ти років)

розпалює у собі гординю та гнів; ворогує з тими, хто як і сама одержима хіттю

зрілість

приймає матеріальне тіло, що складається з п'яти елементів, за себе; вважає тимчасові речі своєю власністю; робить різні необдумані вчинки; стає на шлях пороку; потрапляє під вплив тих, хто одержимий бажанням чуттєвих задоволень; шукає любовних утіх чи потурає примхам язика; п’є і розважається, не задумуючись про природу свого «я» і про шлях духовного самоусвідомлення

старість

втрачає правдивість, чистоту, милосердя, зосередженість, духовний розум, сором, аскетизм, славу, терпимість, удачливість і здатність володіти розумом і чуттями та всіх інших чеснот


Страждання, що відчуває жива істота

в утробі матері:

– від їжі, яку вживає жінка: гіркої, гострої, солоної, кислої;


– від положення тіла: скорчившись у правій чи лівій стороні утроби, з головою вниз, яка прижата до живота, із зігнутою спиною і шиєю, позбавлена свободи пересування;

– від місця знаходження: утроби, що заповнена сечею, кров’ю, слиззю і калом, яка є розсадником глистів та інших хробаків;

– від голодних хробаків («содара» – що народилися від однієї матері), що кусають ніжне тіло дитини, від чого вона час від часу втрачає свідомість;

– від жару вогню травлення, який горить у шлунку матері;

– від ймовірності бути убитим за допомогою протизаплідних засобів й аборту.



Обряд очищення, який проводиться перед зачаттям дитини, що благотворно впливає на її розвиток називається гарбхадхана-самскарою.

Еволюційний процес, під час якого жива істота отримує матеріальні тіла різних біологічних видів нагадує розвиток квітки: утворення бутону, розкриття бутону, розпускання квітки. Періоди життя живої істоти: народження, розвиток, існування, створення побічних продуктів, старість, смерть.

Кармічна діяльність живої істоти формує її наступне тіло, що володіє відповідним розумом і органами чуттів: початок отримання живою істотою наступного етапу діяльності називається народженням; закінчення результатів чергового етапу діяльності називається смертю [Шрімад-Бгаґаватам 3.31.44].


«Пов’язане своїм тілом, жива істота переселяється з однієї планети на іншу, отримуючи плоди своєї минулої діяльності. Так вона заплутується в тенетах кармічної діяльності і життя за життям насолоджується її плодами»

[Шрімад-Бгаґаватам 3.31.43]




Різниця між тваринним і людським життям





Тварини

Люди

не можуть володіти собою

мають здатність володіти собою, приборкавши свої чуття

не мають уявлення про пристойності

наділені моральними почуттями

відсутність інтелекту

мають здібність до самоконтролю

відсутність пізнання

свого «Я», Наддуші (Параматми20), світу навколо та їх взаємовідносин

мають можливість пізнання свого «Я», Наддуші, навколишнього світу та їх взаємовідносин


Людина, що володіє матеріальною свідомістю і

поглинена кармічною діяльністю:

не підозрює про могутність часу;

– бездумно розтрачує свій дорогоцінний час;

– ціною величезних зусиль і завзятої праці намагається знайти щастя;

– не підозрює, що тіло тлінне, так як і усе, що пов’язане з ним: дім, земля, багатство;

– хвора тяжкою формою божевілля (вважає своє тіло вічним);

– отримує певне задоволення від перебування у тілі даного типу і ніколи не шкодує про те, що знаходиться у подібних умовах, тобто повністю задоволена тим тілом, яке у неї є і не бажає розлучатися з ним, навіть якщо живе у пеклі, бо навіть і там вона умудряється насолоджуватися життям.
Життя та діяльність людини з матеріальною

свідомістю:

– відчуває постійні тривоги;

– живе надіями, яким не призначено збутися;

– забезпечує існування тих, кого вважає рідними та близькими;

– своє серце і чуття віддає жінці (чоловікові) та завжди у захваті від лепету маленьких дітей;

– пов’язана сімейними узами (гріхамедхи – ті, чиї інтереси зосереджені на своєму домі; гріхастхи34 – ті, хто живе з сім’єю, але метою життя є самоусвідомлення);

– виконує усі примхи своїх ненаситних чуттів;

– намагається протистояти бідам та негодам, і вистоявши під ударами долі відчуває себе щасливою;

– правдами і неправдами добуває гроші, заподіюючи зло іншим людям;

– намагається виправити положення, навіть коли справа терпить невдачу;

– постійно думає про свої невдачі і ці думки приносять їй нестерпний біль;

– стає нікому не потрібною і втрачає повагу, коли не може утримувати сім’ю (стара людина теж нікому не потрібна);

терпляче переносить приниження своїх родичів, знаходячись на утриманні і навіть тоді не втрачає смаку до сімейного життя;

– спотворена старістю, готується до зустрічі зі смертю.
Питання для перевірки знань:
3.2.1. Чотири форми середовища для народження матеріальних.

3.2.2. Прояв рис характеру в залежності від вікового періоду розвитку людини.

3.2.3. Обряди очищення.

3.2.4. Періоди життя. Різниця між тваринною і людською формами життя.

Тестові завдання для перевірки знань:
3.2.1. Скільки існує форм середовища для народження матеріальних тіл (оберіть один варіант):

Дві – зародок і яйце.

Три – зародок, яйце і земля.

Чотири – зародок, яйце, земля і піт.
3.2.2. Різниця між тваринним і людським життям (оберіть відповідні варіанти):

1 Люди

Не можуть володіти собою, не мають уявлення про пристойності, відсутність інтелекту, відсутність можливості пізнання свого «Я»

2 Тварини

Мають здатність володіти собою, наділені моральними почуттями, здібність до самоконтролю, можливість пізнання свого «Я»




Можуть володіти собою, не мають уявлення про пристойності, присутність інтелекту, відсутність можливості пізнання свого «Я»







Ведичні знання про здоров’я