asyan.org
добавить свой файл
1
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 138 Московський район

Розробка уроку музики

3 клас

Різноманітність прийомів розвитку музики

Сіра Вікторія Вікторівна,

вчитель музики,

спеціаліст вищої категорії,

вчитель-методист.

2010 рік

Мета:

- поглиблювати уявлення дітей про розвиток музики;

  • закріплювати поняття про засоби музичної виразності: темп, динаміку, регістр, тембр, ритм, лад;

  • підкреслити зв`язок образного змісту музичного твору з прийомами розвитку музики;

  • дати поняття про виконавський розвиток;

  • розвивати навички уважного, вдумливого слухача;

  • розвивати вокально-хорові навички;

  • виховувати естетичний смак, уміння бачити красу в мистецтві та житті.

Музичний матеріал:

  • М. Шуть. «Здравствуйте».

  • Е. Гріг. «Ранок».

  • П. І. Чайковський. «Неаполітанська пісенька» з циклу «Дитячий альбом».

  • П. І. Чайковський. «Неаполітанський танець» з балету «Лебедине озеро».

  • Укр. нар. мелодія у виконанні на блок-флейті.

  • Л. Кніппер. «Чому ведмідь взимку спить?».

  • Укр. нар. пісня «Грицю, Грицю, до роботи».

Обладнання:

  • музичний центр та аудіо записи;

  • телевізор та DVD-програвач, відеозапис фрагменту з балету «Лебедине озеро» - «Неаполітанський танець»;

  • портрети композиторів Е. Гріга та П. І. Чайковського;

  • зображення музичних інструментів.

Зміст уроку

І. Музичне вітання. М. Шуть. «Здравствуйте».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яку тему ми обговорювали упродовж чверті?

  • Як ви розумієте слово розвиток?

  • Що в оточуючому світі може розвиватися?

  • Що таке розвиток музики?

  • Що може змінюватися в музиці?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми маємо підсумувати наші знання про розвиток

музики, про його зв`язок з образним змістом музики. Ми маємо закріпити поняття про засоби музичної виразності та їх значення для розвитку музики. Сьогодні на уроці буде багато музики, і , як завжди, ви будете вчитись слухати її, розуміти та виконувати.

ІV. Е. Гріг. «Ранок» - слухання, виконання сольфеджио, пластичне інтонування.

  1. Спів за нотним записом.

  • Чи впізнали ви музику?

  • А чи пам`ятаєте ви, як ця музика розвивається? (змінюється динаміка, тембри інструментів)

  • Пропоную вам відчути себе диригентами. За допомогою жестів передати розвиток музики.

  1. Слухання, пластичне інтонування.

  • Чому композитор саме так змінив динаміку: від piano до forte?(У зв`язку зі змістом музики для більшої виразності).

  1. Вправа «Створи художній образ»

Завдання: прочитати вірш так, щоб голос передавав змінення настрою. Треба обрати потрібний темп, динаміку, інтонацію мовлення. За необхідності використовувати виразні жести. Для прикладу вчитель читає вірш В. Степанова «Осторожный снег».

Полночный снег, он не спешит, он медленно идёт,

Но знает снег, что всё равно он где-то упадёт.

И чем он медленней шагал, чем осторожней был, тем мягче

В темноту упал и нас не разбудил.

Дітям пропонується на вибір два вірша «Лев» Г. Кружкова та «Зима і весна».

Лев.

Вышел лев из-за горы

И, подумав, молвил: - Р-р-ры!

Подлетели какаду: - Что имели вы в виду?

Ррразорву и рррастерзаю?

Ррразнесу и ррразметаю?

Ррраспугаю всех подряд?

Лев сказал:- Я просто ррррад!

Зима і весна .

  • Насуплю я брови, - говорить зима,

І вітер з морозом повіє:

Усе скрізь загине – рятунку нема!

Під снігом замре, заніміє.

І сонце пекуче засяє:

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває.

V. Л. Кніппер. «Чому ведмідь взимку спить?» - виконання.

- Згадайте пісню, у якій нам також знадобилося змінити темп, динаміку, лад.

(виконання)

-Від чого залежить розвиток цього твору? ( від змісту).

VІ. П. І. Чайковський. «Неаполітанська пісенька», «Неаполітанський танець» - слухання.

  • Зараз ви послухаєте два музичні твори. Треба їх порівняти.

  • Композитор П. І. Чайковський подорожуючи по Італії бачив яскраве

свято – Неаполітанський карнавал. Звичайно, він прислухався до музики, що звучала навколо. Одного разу він побачив хлопчика, що сидів з гітарою та співав пісню. Мелодія врізалася в пам`ять композитора, і, повернувшись додому, він записав та розвинув цю мелодію і створив фортепіанну п`єсу, яку назвав «Неаполітанська пісенька».

  • Отже, слухаємо та порівнюємо.

(слухання)

  • Чим відрізняється виконання?

  • Яке виконання вам більше сподобалося? Чому?

2. Бесіда.

- В оркестровому виконанні більше барв, воно яскравіше. Який засіб виразності тут має значення? (тембр)

- Як ви розумієте поняття тембр?

- Проведемо паралель з образотворчим мистецтвом.

Вчитель демонструє чотири малюнки, на яких зображено яблуко. На першому малюнку зображений тільки контур, на решті – по-різному розфарбовані яблука.

  • Чим відрізняються малюнки? (забарвленням)

  • Так і музичні звуки однієї висоти можуть бути по - різному забарвлені.

Вчитель демонструє один і той же звук на різних музичних інструментах: фортепіано, гітарі, блок-флейті.

  • В різних інструментів різні тембри, і композитор, обираючи тембр, виходить з того, що він хоче виразити або зобразити музикою.

3.Демонстрація відео-фрагменту з балету «Лебедине озеро».

- Повернемось до «Неаполітанської пісеньки». П. І. Чайковський пізніше використав цю мелодію в балеті «Лебедине озеро». Так з`явився «Неаполітанський танець». Зараз ви побачите цей фрагмент з балету.

Зверніть увагу, тембр якого інструменту відіграє головну роль в оркестрі.

(демонстрація відео)

  • Красивий танець! Ви помітили, який інструмент був солістом? (сурма)

(демонструється зображення)

  • До якої групи інструментів відноситься сурма?

  • А це що за інструмент? (флейта)

  • Чим флейта відрізняється від сурми? (тембром)

VІІ. Виконання мелодії на блок-флейті.

  • Зараз прозвучить інструмент, який є різновидом флейти – блок-флейта. Послухайте музику і знайдіть слова, якими можна сказати про тембр цього інструменту.

(виконання)

VIІІ. Укр. нар. пісня «Грицю, Грицю, до роботи»- виконання, інсценізація.

  • Є іще такий вид розвитку музики, як виконавський розвиток. Як ви гадаєте, що це таке?

(виконання та інсценізація пісні)

ІХ. Підсумок уроку.

  1. Завдання: встановити логічні зв`язки.

Мелодія Енергійно

Ритм Різко

Темп Гучно

Динаміка Неспішно

Тембр Проникливо

Регістр Чітко

  • Отже, від чого залежить розвиток музики?

  • Чи є музика, яка не розвивається?