asyan.org
добавить свой файл
1

ASYA050584 Засоби художньої виразності у створенні паперової скульптури

Засоби художньої виразності у створенні паперової скульптури

  1. 3 мистецтво

Ключові слова: паперова скульптура, папір, витинанка, художник.
Паперова скульптура це унікальне поєднання пластичних можливостей паперу та скульптури, що визнана за кордоном, як самостійний вид декоративно-прикладного мистецтва. Постійні виставки, що проходять у всіх світових мистецьких центрах, тому підтвердження.

Паперова скульптура, як унікальний синтез декоративно-прикладного мистецтва та скульптури, набула поширення та світового визнання лише в останні 20-30 років. Багато художників у різних країнах світу розвиваються в напрямі паперового мистецтва, а саме працюють над створенням об'ємних та рельєфних скульптур. На цей час існує чимало авторських технік, які збагачують всесвітній доробок в галузі паперового мистецтва.

Актуальність теми наукової роботи полягає у новаторстві дослідження засобів художньої виразності у створенні паперових скульптур. За дослідженням каталогу дисертацій і авторефератів дисертацій Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського на жовтень 2008, року не виявлено жодної роботи, теми досліджень яких торкаються проблематики розвитку паперового мистецтва в Україні чи то технології створення, особливостей декору паперових скульптур. Також недостатня кількість методичного чи наукового матеріалу по тематиці цього дослідження. Це свідчить про те, що дана тематика перебуває поза межами або тільки набуває фахового інтересу мистецтвознавців та художників

Мета наукової роботи у дослідженні та визначенні засобів художньої виразності у створенні паперової скульптури.

Для досягнення мети поставлені такі завдання:

  • проаналізувати засоби художньої виразності на прикладі робіт майстрів паперової скульптури різних країн світу;

  • виявити характерні особливості засобів художньої виразності у створенні паперових скульптур художників різних країн;

  • розробити авторські схеми й технологічні прийоми для досягнення художньої виразності паперових скульптур.

Об'єктом дослідження є паперова скульптура.

Предметом дослідження є засоби художньої виразності в паперовій скульптурі.

Методи дослідження. У науковій роботі використовуються такі методи: компаративний метод (метод порівняльного аналізу), що дозволяє виявити та проаналізувати характерні особливості засобів художньої виразності в створенні паперових скульптур, на прикладі робіт світових художників, що працюють у напрямі паперової пластики; для дослідження технологічних особливостей засобів художньої виразності використано метод візуального обстеження, а також метод технологічного аналізу.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що вперше була зроблена спроба класифікувати художників паперової скульптури на групи за характером їх робіт, вперше було виявлено основні методи та прийоми для досягнення художньої виразності, які використовують майстри паперопластики, а також розроблені авторські схеми і креслення з новими, унікальними засобами художньої виразності.

Розглянемо декілька зразків авторських творів художників, що працюють над створенням паперових скульптур та використовують світовий досвід та власні авторські техніки. Слід зазначити, що даний огляд не має на меті зробити повний аналіз сучасного стану розвитку паперової скульптури. Роботи та автори, які наведені в досліджені характеризують лише певні напрямки розвитку паперової скульптури, класифікуючи які можливо вийти у подальших дослідженнях на певні типологічні групи.

Так наприклад, Віктор Ніколаєв, російський майстер, у своїх роботах, присвячених військовому костюму, використав, окрім паперу, фольгу, тканину та пластик і за рахунок поєднання різних фактур створив натуралістичну кольорову серію скульптур.

Іноземцева Ольга викладач однієї з Петербурзьких шкіл розробила методику виконання паперових масок і крім цього самостійно виконала серію робіт на тему історичного костюму. В роботах відчутне досконале володіння технікою паперової пластики, але водночас присутня натуралістичність пропорцій у масштабі, що не відповідає стилізації, яка характерна для паперопластики і тим паче для теми історичного костюму, де пріоритетним завданням є відтворення надзвичайної краси одягу.

Пані Ім Сон Мі, Член асоціації любителів паперової пластики Республіки Корея, більше 20 років вивчає різноманітні техніки роботи в паперовому матеріалі та передає свої знання учням. 2006 року було експонована одна з виставок під назвою “Грані паперу”, в якій, крім власних робіт, були представлені скульптури її учнів. У роботах синтезовані базові прийоми паперової пластики, аплікації, кольорове вирішення форм та об'ємів.

Берт Сімонс, художник, автор унікальної техніки відтворення з 3D моделі скульптурних портретів в натуральний розмір, він використовує технології пап'є-маше та нарізані фрагменти фотографій, що вкривають верхній шар портретів.

Ольга Бєлова, художник - аматор паперового мистецтва, автор серії скульптур за тематикою історичного костюму. В її роботах використані прийоми паперопластики, бахроми та елементи, виконані в аплікаційній техніці. Помилковим у роботах є порушення пропорцій фігури, деякі роботи відверто нагадують шарж.

Клів Стівенс розробив свій унікальний метод створення барельєфних паперових ілюстрацій, використовуючи під час виконання технологію гарячого, волого пресу. Метод парового впливу на матеріал з поєднанням тривимірних технологій використовує також німецький художник Ренхард: у його роботах папір перетворюється на м'яку тканину.

Олександр Лідаговський, київський художник, з 1997 року плідно працює в техніці паперопластики. Останній арт-проект “Бумажные страсти” зведений до мінімалізму у виконанні і максимально зосереджений на враженні. Основна тенденція виконання робіт — це використання техніки витинанки. Роботи Лідаговського як в манері виконання, так і змістовно подібні до робіт Пітера Клесена, датського художника, твори якого унікальні використанням тла як повноцінної роботи. Фон грає рівнозначну роль разом із об'ємною скульптурою, у деяких роботах фонова витинанка є формою викрійки для створення об'ємного предмету, що розташований безпосередньо на ній.

Інші майстри паперопластики створюють роботи абстрактні, спрямовані на враження, відчуття та ефект.

Річард Свіней основну роботу зосереджує на моделюванні пластичних об'ємів, розробці гармонії цілісного образу. Основне джерело натхнення художника — це природа та її унікальні форми. Свіней зумів поєднати жорстку симетрію композиції і водночас граційну неповторну лінію природи, (роботи датовані 2007 роком).

Сергій Коник, майстер з Білорусії поєднує крім звичного паперу, фольгу, червоний лак та інші види декору. Його роботи насичені глибоким змістом, але мають спрощений характер техніки, головний акцент саме на враженні від загальної ідеї роботи.

Найяскравіші роботи в аплікаційній техніці, шляхом нашарування кольорового паперу виконали декілька американських художників: Ніколас Джонс, Джен Старк та Феррі Ставерман. Ілюзії створені їх уявою та реалізовані в папері нагадують калейдоскоп із симетричними різнокольоровими візерунками та дивовижними об'ємами.

Серед сучасних майстрів паперопластики за кордоном простежується тенденція до розробки власних технік у роботі з цим матеріалом, зокрема до популярних нині належить саме технологія виготовлення паперових скульптур із пресованого паперу. Зокрема Грехем Хей, австралійський художник, винайшов унікальну технологію пресування паперових пластів і надання цим стопкам органічних форм. Художні роботи нагадують собою мушлі та морське каміння, доісторичне знаряддя праці та елементи побуту.

Деякі художники у світовій практиці намагались створити художні твори за принципом використання паперового рельєфу “на ребро”, але серед небагатьох взагалі існуючих робіт не визначені якісні характеристики даного прийому, не визначені особливості, заради яких взагалі варто його використовувати. Фактично усі виконані роботи створені з симетричною композицією і лише деякі — з використанням різної висоти стрічок, хоча саме ця техніка відкриває безмежні можливості у створенні візуальних ефектів. Окрім того серед усіх досліджених робіт не було жодної яка б містила поєднання двох і більше кольорів, цей метод відкриває нове розуміння кольору та рефлексивного взаємозв'язку між поверхнею та ребром.

Особистий внесок автора. Під час більш ніж трирічної роботи, було ґрунтовно досліджено різноманітні засоби художньої виразності на прикладі паперових скульптур закордонних та вітчизняних художників. Серед основних чи переважних особливостей є саме використання методики паперової пластики та елементів орігамі. Під час практичної роботи над створенням паперових скульптур було розроблено близько 30 об'єктів, на прикладі яких визначались нові методи роботи з папером. Основним внеском автора є поєднання витинанки та паперової пластики (об'ємно-просторова витинанка); вдосконалення виконання рельєфів у техніці на ребро; розробка елементів папероплетіння та використання їх у створенні паперових скульптур; розробка методу створення мережив на основі V-подібної бази (гармошки).

Об'ємні витинанки бувають одношарові і багатошарові, одношаровими створюють надзвичайно ажурні полотна, багатошарові більше розраховані на створення глибини і простору об'єкту. В залежності від кінцевої мети для найяскравішого вираження поставленого завдання під час роботи обирається необхідна технологія роботи у створенні об'ємно-просторової витинанки. Після виконання витинанки виконуються прийоми паперової пластики, цей метод дає змогу створювати філігранні об'єми, що схожі на делікатне мереживо.

Паперовий рельєф на ребро — це унікальний метод, аналог якому можна зустріти в будь-якому інтер'єрі, але виконаний із гіпсу, бетону, дерева, глини. Технологія створення паперового рельєфу полягає у об'ємно-просторовому сприйнятті світло-тіньових градацій паперу та в оволодінні майстерності створення за рахунок напряму освітлення та тепло-холодних відносин візуальних об'ємів на рівному аркуші. Під час роботи над створенням паперового рельєфу необхідно розуміти, що ключове значення у створенні зорового об'єму має поєднання змінної висоти та динаміки стрічки. Вищі стрічки створюють більший кут нахилу падаючої тіні, а менші — навпаки майже непомітно наситять роботу світло-тіньовими градаціями та кольоровими рефлексами в залежності від типу освітлення. Динаміка стрічки може бути не рівною, а, наприклад, спадаючою, лінія, яка плавно переходить з високої в низьку позицію дає можливість створити м'який градієнт падаючої тіні на тло.

Папероплетіння — це один з видів декорування, його функція вдосконалення вже створеного образу. Технологія папероплетіння частково запозичена з мистецтва шкіроплетіння. Це фактично переплетення однієї й більше стрічок навколо або поміж іншими, які є основами. Такий метод дає можливість виконувати шнуроване плетіння паперу, що нагадує шов грубою ґниткою; плетіння типу “коса” — це робота з однією і більше стрічок, які заплітаються навколо двох і більше рівних основ; плетіння спіральною стрічкою та інші. Папероплетіння — не складний у виконанні, але ефектний прийом, який може існувати як окремий напрям для створення робіт у техніці паперової пластики.

Мереживо на основі V-подібної бази унікальне своїм фінальним виглядом. В технології створення такого мережива майже завжди присутні елементи витинанки. Кожен виконаний елемент сприймається з обох сторін і таким чином можна вільно моделювати комбінації візерунків зовнішнього і внутрішнього кута. У процесі роботи було розроблено технологію створення об'ємного мережива шляхом поєднання прийомів витинанки та фрагментарного вирізування елементів з подальшим згинанням у визначені напрями під різним кутом. У виконанні V-подібного мережива існує два типи складності: простий – одне згинання одного елементу на одному куті та складний — багатошарове згинання одного елементу на одному куті. Окрім вище згаданих варіантів прийомів та методів для створення об'ємного мережива, важливим фактором є використання кута нахилу об'ємів, у протилежну сторону від основного кута зрізу. Кут нахилу, що дорівнює 180о дозволяє виконати майже мереживну тканину і має неперевершений ефект завдяки характеру освітлення об'єкта. Під час направлення штучного освітлення крізь полотно нашарування паперу та вирізані елементи створюють чітке розмежування світло-тіні від яскравих, сонячних променів, до глибокої тіні. Кут близький до 90о найкраще використовувати для розробки об'ємно-просторових деталей, які насичені різноманітними тонкими відтінками тепло-холодних кольорів та м'якою градацією світло-тіньових відносин, цей кут якнайкраще передає глибину простору та делікатність тонової взаємодії.

Висновки. Проаналізувавши засоби художньої виразності на прикладі робіт майстрів паперової скульптури різних країн світу, ми виявили характерні особливості для творчих робіт кожного з представлених авторів, а також умовно розділили художників на дві типологічні групи за характером їх робіт. До першої групи увійшли художники, роботи яких відрізняються сюжетним (деякі побутовим) жанром, до другої, ті роботи які мають абстрактний сюжет та характер. Художники цієї групи експериментують і над матеріалом, і над змістом робіт. Характерними особливостями засобів художньої виразності першої групи художників є повноцінне використання пластичних можливостей паперу, довершення образу шляхом поєднання різно-фактурних станів паперу, таких як: витинанка, гарячий прес, мелений папір. Засоби художньої виразності другої групи насичені використанням додаткових матеріалів для підсилення ефекту та створення візуальних ілюзій, таких як: фольга, тканина, фарба, лак та інше.

Поділ на групи є умовним, і це дозволяє ширше розглядати особливості засобів художньої виразності майстрів паперової пластики. Обидві групи мають винятки — авторів, які належать і до першої, і до другої групи одночасно.

Було розроблено авторські схеми та унікальні технологічні прийоми для досягнення художньої виразності у створенні паперових скульптур. На нашу думку, матеріал цієї роботи є чудовим підґрунтям для подальших розробок наукових та навчально-методичних програм.

Перелік використаних джерел


  1. Бумажная пластика. Кафедра графического дизайна БГАИ, - Минск, 2005 - Доступний: <http://www.partal.by/academy/pros2005/paper/>

  2. Бумажная пластика. Портал российских художников, от 25 мая 2006 года. - Доступний: <http://artgorod.ru/readarticle.php?article_id=31>

  3. Волкотруб И.Т. Основы художественного конструирования.-К.: Вища школа, 1988.

  4. Иноземцева О. Н. Бумажная пластика: Учебный курс. - Доступный:

  5. История оригами. // Каталог статей. - Доступний: <http://origampro.ucoz.ru>

  6. Калмыкова Н. В., Максимова И. А. Макетирование из бумаги и картона: Учебное пособие. - М.: Книжный дом “Университет”, 2000 — 80 с.: ил.

  7. Каталог выставки "Грани бумаги" Государственного Дарвиновского музея. - Доступний: <http://www.paperproject.narod.ru/paphist.html>

  8. Каталог выставки Ассоциации любителей бумажной пластики Республики Корея, октябрь 2005 года. - Доступний:

  9. Кракиновская В.Д. Объёмно-пространственная композиция в художественном конструировании.-М.: МВПХУ,1979.-220с.

  10. Николаев В. М. Коллекция военной бумажной скульптуры “Русский военный мундир XVIII-XX веков”. - Доступный:

  11. Мистецька агенція- Артвертеп. Ольга Бєлова - паперова скульптура. - Доступний з:

  12. Рейнхард. Каталог выставки. - Доступный:

  13. Российско-Корейской Ассоциации бумажного творчества, 21 ноября - 17 декабря 2006 года. - Доступний: <http://www.darwin.museum.ru/?sidepaper>

  14. Сборник технологических схем для изготовления бумажных моделей. - Доступний: <http://paper-modelist.narod.ru>

  15. Тимофеева Т. А. Макетирование в учебном проектировании. Учебное пособие / Каф. ОАП МАРХИ, М.: 1995.

  16. Фрилинг. Человек - Свет - Пространство.- М.: Стройиздат, 1973.

  17. Хей Г. Бумажная скульптура: каталог выставки. - Доступен: