asyan.org
добавить свой файл
1


БІОЛОГІЧНІ ІГРИ
Кожна дитина знайома з грою, яка притаманна самій природі дитини. Граючись, дитина занурюється в ситуації , які відображають епізоди реального життя.

«Гра , - писав видатний педагог В.О.Сухомлинський, - це шлях дитини до пізнання світу, в якому вони живуть, це. іскра, яка запалює вогник по допитливості». По суті, гра - це тренажер, на якому виробляються вміння і навики, розкривається творчий потенціал дитини, створюються умови для активного обміну знаннями.

Гра сприяє загальному розвитку, допомагає засвоїти наукові терміни, різноманітного роду назви, систематико-морфологічні особливості різноманітних видів тварин, анатомічні і фізіологічні особливості людини і т.д. Але гру треба використовувати помірно і використовувати її так, щоб один урок не був схожий на інший. Інакше інтерес згасне.

Ігри прищеплюють учням постійне прагнення поповнювати недостатні знання, примушують згадувати і краще усвідомлювати вивчений матеріал. Вони допомагають виховувати такі якості, як допитливість, цікавість і особливо спостережливість. Ігри допомагають активізувати учнів, зосередити їх увагу та викликати інтерес, примушують дітей логічно мислити. Учні захоплюються виготовленням наочних посібників для ігор, проявляють при цьому велику ініціативу, творчість, художній смак.
«ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ»
Кожний учень отримує по 4 гербарних листа, прикріплених скріпками до листків паперу, на зворотній стороні яких написані слова або розділові знаки . Необхідно порівняти рослини і виділити серед них одну, яка по ознаках відрізняється від інших. Після цього діти беруть в руки гербарні листи, які виявилися зайвими, і повертають зворотньою стороною. Якщо всі вірно виконали завдання клас зможе прочитати текст прислів'я .

«ХТО БІЛЬШЕ»

Учні стають в коло. їм називають назву родини . Діти беруться за руки, йдуть по колу і говорять:
Раз, два, три, чотири, п'ять! Починаємо ми грать! А – ну , думай, пригадай І рослини називай.
Потім зупиняються і називають рослини запропонованої родини. Хто промовчить більш 3 секунд або допустить помилку, вибуває з гри. Грають до тих пір, поки не залишиться один учасник. Повторювати назви рослин не можна.

Зроби десять кроків і на кожний крок назви рослини певної родини або іншої групи рослин чи тварин.
«ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ ОЗНАКИ ТВАРИН КЛАСУ ССАВЦІВ?»

На дошці виписані слова, які використовуються для ознак тварин в певному порядку. Учні мають набори цифр від 1 до 10. Вчитель зачитує текст, в якому пропущені слова записані на дошці. По ходу читання учні знаходять відповідь і показують цифру пропущеного слова.

  1. Молоком

  2. Хребетні

  3. Раковини

  4. Температури

  5. Звірі

  6. Хутром

  7. Нервова система

  8. Ссавців

  9. Молочні

  10. Зубами


Текст: Ссавці , або, ………………….- найбільш високоорганізовані……….. тварини. Зовні вони характеризуються тим, що вкриті………….. , мають………………… залози, щелепи з…………………………. ,

вушні Теплокровність, живородіння, вигодовування малюків , високорозвинена………………,

здібність до регуляції ………………..тіла дозволяє ссавцям існувати в самих різноманітних умовах. Відомі більш 4 тисяч видів…………………….
«ВІДГАДАЙ ЗАДУМАНУ ТВАРИНУ?»

Один учень задумує назву тварини, а другий повинен відгадати її , задаючи питання так , щоб по відповідях « так » , « ні » можна було уявити опис задуманої тварини і відгадати її назву.

Наприклад:

1 . Тварина складається з однієї клітини?

- Ні.

2.Середовище існування повітряне?

-Так.

З.Чи має тварина хітиновий покрив? -Так.

4.Крила у тварини вкриті лусочками?

-Так.

5.Це метелик?

-Так.

6.Чи приносить шкоду для людини метелик? -Так.

7.Йоголичинки поселяються на капусті?

-Так.

Учень відповідає, що задумана тварина - метелик білан капустяний.
«ХТО БІЛЬШЕ»
В грі приймає участь по одному учаснику від кожної групи гравців. їм пропонують назву ряду. Учні називають тварин запропонованого ряду, хто промовчить більше 3 секунд або допустить помилку, вибуває з гри. Грають до тих пір, поки не залишиться один учасник. Його групі присуджується один бал. Повторювати назви тварин не можна.

«ПОСТАВ НА СВОЄ МІСЦЕ»
Мета гри - перевірити , як учні розрізняють плодові, овочеві, декоративні рослини , бур'яни. Для цього готують декілька однотипних карток, куди заносять назви рослин в довільному порядку, наприклад: свиріпа, яблуня, помідор, хризантема, цинія, огірок, ярутка польова, слива, пирій, абрикос, кольрабі, магнолія, патисон, камелія, лобода, айва, осот, алича, перець, флокс, гладіолус, амброзія, черешня, цибуля.

Гравці отримавши такі картки, повинні згрупувати назви рослин в чотири колонки, заповнюючи графи:
Наприклад:

Плодові

Бур'яни

Декоративні

Овочеві

яблуня

свиріпа

хризантема

помідор

слива

ярутка

цинія

огірок

абрикос

пирій

магнолія

кольрабі

айва

лобода

камелія

патисон

алича

осот

флокс

перець

черешня

амброзія

гладіолус

цибуля



Хто перший заповнить колонки, той і виграє.


«ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ»
Перед кожним учасником лежить картка зі схемою, яка відображає систематичне положення запропонованого виду тварин, але ці схеми мають помилки. Завдання учнів - знайти помилку, виправити її.

Наприклад:

Царство: Тварини

Тип: Хордові

Клас: Плазуни

Ряд: Ведмідь

Вид: Чорний ведмідь.


« ПТАШИНІ СИЛУЕТИ»
Для цієї гри складається декілька карток з силуетними зображеннями пташок, наприклад: ластівка, качка, гусак, чапля, ворона, сова і т.д. (не менше 10 пташок). Ведучий показує по черзі силуети птахів, а учасники гри повинні визначити їх. Виграє той, хто дав більше правильних відповідей.

«БУДЬ УВАЖНИЙ !»
Граючі стають в коло, а ведучий дає кожному назву рослини, наприклад: ялинка, фіалка, пшениця, рис і т.д.

Потім ведучий називає рослину і говорить, де вона росте. Якщо він правильно сказав, то граючий повинен сказати: «Так» , а якщо не правильно, то говорить : «Ні».

Наприклад, якщо ведучий каже: «Пшениця росте на болоті», а гравець відповідає: «Ні» то він продовжує грати. Виграє той, хто без помилок провів гру.


« ЩО ЗНАЄШ І ЧОГО НЕ ЗНАЄШ.»
Для цієї гри необхідно підготувати декілька малюнків (5-6), на яких зображені тварини в природі з умисним переміщенням окремих тварин, або рослин в невластиві для них умови. Граючі повинні визначити, в чому помилка. Прикладом може послужити малюнок, на якому зображені пінгвіни на березі моря, де ростуть пальми, або страус серед льодових торосів, або серед заростей кактусів білий ведмідь і т.п. Виграє той, хто правильно пояснює помилки.


«БІОЛОГІЧНА ЕСТАФЕТА»

Граючі сідають в коло, ведучий оголошує , що всі учасники гри, починаючи з першого, повинні назвати по одній рослині, причому кожне наступне слово починається з букви, якою закінчиться попередня назва, наприклад: овес, сосна, абрикос, селера і т.д.

Можна видозмінити цю гру, доповнивши до назви рослини відомості, де вона росте. Наприклад: Сосна росте в лісі. Другому треба пригадати назву рослини, яка починається на букву «і», з вказанням, де вона росте, наприклад: іриси ростуть в квітнику. Таким чином можна провести і зоологічну естафету.
«ПЕРЕВІР СВОЮ СПОСТЕРЕЖЛИВІСТЬ»

Під час екскурсії вчитель вибирає найбільш цікавий куточок природи і пропонує учням уважно його розглянути, потім повернутися в протилежну сторону і розповісти, які деталі він запам'ятав.

В іншому випадку можна видозмінити гру: після розгляду запропонувати відтворити побачене не зразу, а через деякий час /через 15 хвилин/.

«КЛАС І РЯД»

Учні сідають навколо столу . Вчитель називає клас тварин, а учень повинен назвати ряди, що належать до класу, й представників ряду. Відповівши на запитання, цей учень дає таке саме завдання своєму товаришеві. Якщо він не може відповісти, відповідає інший. Той, хто не відповів, виключається з гри.

«ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ»

Ведучий називає трьох тварин, а учасники гри повинні сказати, яка з них не водиться на Україні.

Лев, лось, вовк ; кенгуру, борсук, зубр; ласка, алігатор, заєць і т.д.


« ГРА-ЖАРТ «ПТАХИ»

Якщо в грі буде названо не птах - діти голосно тупають ногами: Прилетіли пташки: голуби , синиці, мухи і стрижі. Що не правильно?